Otyłość – choroba współczesnego świata

Prawdziwą plagą współczesnego świata jest nadwaga i otyłość. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że obecnie już 400 mln ludzi na całym świecie zmaga się z tym problemem. Nadwaga stanowi szóstą w kolejności przyczynę zgonów na świecie.

Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać w:

• niewłaściwym sposób odżywiania
  • zbyt małej dawce ruchu w stosunku do spożytego jedzenia (nadwyżka kaloryczna)
  • źle zbilansowanej diecie (przewaga węglowodanów, cukrów prostych, tłuszczu)
  • spożywaniu wysoko przetworzonej żywności

Nadwaga i otyłość są przyczynami wielu groźnych chorób: cukrzycy typu 2, chorób niedokrwiennych serca, zwyrodnienia stawów, udarów, nadciśnienia, kamicy żółciowej, problemów z oddychaniem i nowotworów.

Jednym z mniej znanym, lecz bardzo powszechnym schorzeniem posiadającym swoje korzenie w otyłości, jest lipomastia u mężczyzn. Lipomastia jest widocznym otłuszczeniem męskiej klatki piersiowej. Piersi męskie zaczynają przypominać biust kobiecy, co najczęściej zawstydza mężczyznę, prowadzi do kompleksów i braku akceptacji swojego ciała.

Czym lipomastia różni się od ginekomastii?

Lipomastia jest bardzo często mylona z ginekomastią. Obydwie choroby są wyłącznie męską przypadłością, wywodzą się z nadmiaru tkanki tłuszczowej w okolicy klatki piersiowej i uczucia bólu w powiększonych piersiach, lecz na tym podobieństwa się kończą.

Ginekomastia bowiem ma swoje podłoże w niepożądanych zmianach i zaburzeniach w gospodarce hormonalnej mężczyzny, lipomastia dotyczy wyłącznie otyłości i nadmiaru tłuszczu.

Ginekomastia jest obserwowana u noworodków płci męskiej, lecz jest to stan przejściowy i po pewnym czasie obrzmienie piersi mija. W naturalnej, bezpiecznej formie ginekomastia występuje u niektórych dorastających chłopców i również przyczyną jest tu burza hormonalna okresu przejściowego ze stanu chłopca do mężczyzny. Natomiast jeśli uczucie bolesnych sutków i nabrzmiałych piersi u młodego mężczyzny się przedłuża, należy udać się na konsultacje do lekarza.

Lipomastia i ginekomastia przysparza pacjentom dużo bólu fizycznego spowodowanego obrzmiałymi i bolesnymi sutkami, lecz najdotkliwszy problem stanowi zawstydzenie i kompleksy.

Mężczyźni z lipomastią wstydzą się rozebrać w męskiej szatni, rezygnują z opalania, kąpieli i basenu. Niechętnie uprawiają sport, gdyż ruch sprawia im dodatkowy ból. Brak akceptacji własnego ciała prowadzi do izolacji towarzyskiej, a nawet do depresji.

Rozwiązaniem problemów związanych z lipomastią jest zmiana trybu życia i żywienia oraz wzmożona aktywność fizyczna, by doprowadzić do deficytu kalorycznego i zrzucić wagę.

Niestety, bardzo często zdeterminowanym mężczyznom udaje się w końcu schudnąć, lecz problem bolesnych i powiększonych piersi zostaje. Co wtedy?

Medycyna plastyczna – pomoc w walce z lipomastią

Zarówno lipomastię, jak i ginekomastię można skutecznie usunąć u chirurga plastycznego. Wykwalifikowany lekarz dokona liposukcji klatki piersiowej, by odessać nadmiar tkanki tłuszczowej, a następnie wymodeluje górną część ciała mężczyzny, by przywrócić mu właściwe, męskie proporcje i kształty.

Blizny pooperacyjne są mało widoczne, a efekt końcowy nadzwyczaj zadowalający dla pacjenta.

Po operacji tkanki pobrane z okolicy piersi oddaje się do analizy, by całkowicie wykluczyć nowotwór piersi.