Jakie ważne funkcje spełniają powieki?

Powieki pełnią niezmiernie ważną rolę w prawidłowym działaniu narządu wzroku. Natura wyposażyła nas w powieki, by stanowiły barierę dla urazów oka, przed ciałami obcymi, pyłami i nadmiernym światłem, za niską lub zbyt wysoką temperaturą. Ponadto powieki regularnie nawilżają powierzchnię oka, oczyszczają łzami i chronią w ten sposób przed zarazkami.

Choroby oczu i powiek

Nie zawsze jednak prawidłowa praca powiek zapobiegnie wszystkim chorobom oczu. Do najczęściej spotykanych chorób oczu zaliczamy: półpasiec, gradówkę, jęczmień wywołany przez gronkowca złocistego, stany zapalne brzegów powiek.

Bakterie i wirusy atakujące oczy i powieki powodują ogromny dyskomfort, ból, swędzenie, zaczerwienienie, czasami ropną wydzielinę i opuchliznę powiek. W niektórych przypadkach chory odczuwa silną gorączkę, światłowstręt i powiększenie węzłów chłonnych.

W powyższych przypadkach niezwykle ważna jest szybka reakcja okulistyczno-internistyczna, gdyż część infekcji oczu jest silnie zaraźliwa dla otoczenia chorego. Wprowadzone leczenie antybiotykowe i ścisłe przestrzeganie zasad higieny powinno pomóc w szybkim pokonaniu chorób oczu.

Innym rodzajem schorzeń oczu i przyczyną opuchniętych powiek są reakcje alergiczne.

Alergia – częsta przyczyna opuchniętych powiek

gdy usiądą na krześle, które wybrał domowy ulubieniec. Katar, pieczenie powiek i opuchlizna pojawia się praktycznie po kilku minutach od kontaktu z alergenem. Podobnie ma się rzecz z alergizującymi pyłkami traw, kwiatów drzew i krzewów. Wiosna i lato to czas gehenny dla alergików wziewnych. Katar sienny, opuchnięte powieki i silne łzawienie nie pozwalają cieszyć się z uroków pobytu na świeżym powietrzu.

Reakcję alergiczną oczu może również sprowokować składnik kosmetyku używanego w okolicy powiek lub tusz do rzęs.

W przypadku reakcji alergicznych, najlepszym sposobem jest konsultacja z alergologiem, wykonanie testów i przyjmowanie zapisanych leków antyhistaminowych.

Inne przyczyny opuchniętych powiek

Opuchnięte powieki nie muszą jednak wskazywać na jedną z infekcji okolic oczu lub stan alergiczny. Czasami są objawem innej, głębiej ukrytej choroby.

Nadczynność lub niedoczynność tarczycy, cukrzyca, zaburzenia pracy nerek, schorzenia kardiologiczne mogą być manifestowane przez opuchnięte powieki. Warto zastanowić się nad możliwymi przyczynami opuchniętych powiek i zwrócić z problemem do lekarza pierwszego kontaktu.

Opuchnięte czy opadające powieki?

Lecz nie zawsze opuchnięte i opadające powieki mają swoje przyczyny w chorobach.

Przeważnie osoby w średnim wieku bardzo często skarżą się na opadające powieki, które przeszkadzają w prawidłowym widzeniu. Zauważają również, że twarz staje się smutna i starsza niż wskazuje na to metryka. Czasami opadające powieki uniemożliwiają nawet noszenie okularów, co stanowi poważny problem i znaczny dyskomfort życia.

Opadające powieki dotyczą nie tylko osób w średnim i starszym wieku. Niektóre, dużo młodsze osoby, których uwarunkowania genetyczne obarczają opadającymi, ciężkimi powiekami, również zmagają się z problemem ograniczonego pola widzenia.

Jak pozbyć się ciężkich, podających, opuchniętych powiek?

Jeśli wykluczone zostaną przyczyny chorobowe, to można rozważyć zabieg korekcji plastycznej powiek.

Korektę powiek wykonuje się w certyfikowanych klinikach medycyny plastycznej.

Zabieg ten polega na chirurgicznym usunięciu nadmiaru skóry i tkanki tłuszczowej z powiek górnych i dolnych. Nacięć dokonuje się w fałdach skórnych, by nie było widać blizn.

Operację podniesienia powiek wykonuje wykwalifikowany chirurg plastyczny ze specjalizacją w korekcji powiek.

W efekcie zabiegu podniesienia powiek, twarz nabiera młodszego, weselszego wyrazu, a wzrok ma przywrócony zakres.